دوشنبه 11 آذر 1387

 
 
     
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 نسخه موبايل 
آرشيو روزنامه 
تماس با ما 

اخبار خارجی تغذيه بي‌ميلي برخي كودكان به غذاهاي جديد علت ژنتيكي دارد

 
 

سلامت نیوز , يكشنبه 22 ارديبهشت 1387

بي‌ميلي برخي كودكان به غذاهاي جديد علت ژنتيكي دارد

 
 

ارائه رهنمودهايي در روش‌هاي موثر غذا دادن و اصلاح ساير عوامل موثر محيطي مي‌تواند آثار منفي نوترسي را در تغذيه كودكان به حداقل برساند.

محققان مي‌گويند علت اينكه برخي از كودكان تمايلي به خوردن غذاهاي جديد نشان نمي‌دهند در ژن‌هاي آنها نهفته است.
به گزارش ازپايگاه اينترنتي رويتر، دكتر "لوسي جي. كوكه" از "دانشگاه كالج لندن" و همكارانش در يك مطالعه كه بر روي تعداد زيادي دوقلوهاي همسان و غيرهمسان انجام شد، دريافتند تمايل حدود ‪ ۸۰‬درصد از كودكان در اجتناب از خوردن غذاهاي ناآشنا ارثي است.
اين گروه تحقيقاتي در اين مطالعه دريافتند والدين اكنون مي‌توانند اطمينان يابند كه بي‌ميلي كودكان به امتحان كردن غذاهاي جديد ناشي از شيوه‌هاي رفتاري آنها در تغذيه فرزندان نيست بلكه تا حدودي در ژن‌هاي كودكان نهفته است.
همچنين محققان افزودند، دادن غذاهاي جديد به كودكان بطور مكرر مي‌تواند اين غذاها را براي آنها آشناتر كند و حتي در نهايت اين غذاها مورد علاقه كودكان قرار گيرد.
محققان در مجله "‪ "American Journal of Clinical Nutrition‬نوشتند، انسان‌ها و ساير حيوانات نسبت به غذاهاي جديد بي‌ميلي نشان مي‌دهند كه از نظر علمي "نوهراسي از غذا" (‪ (food neophobia‬ناميده مي‌شود.
آنها افزودند، اين اجتناب احتمالا يك امتياز تكاملي بوده است و مانع از خوردن غذاهاي بالقوه سمي مي‌شده است.
محققان گفتند، اما در شرايط امروزي كه غذاها معمولا بي‌خطر هستند به نظر مي‌رسد نوترسي تاثير نامطلوبي بر انتخابهاي غذايي به ويژه در مصرف غذاها و سبزيجات داشته باشد.
آنها افزودند، اين يافته‌ها نقش پدر و مادرها را در ايجاد اين رفتارها رد نمي‌كند.
محققان افزودند، همچنين ژنتيك لزوما تعيين‌كننده اين رفتار نيست.
تحقيق آزمايشگاهي نشان داده است هر چه يك غذاي خاص بيشتر به كودكان داده شود، غذا بيشتر مورد علاقه آنها قرار مي‌گيرد.
محققان نوشتند، با تكرار اين عمل ، غذاهاي جديد براي كودكان آشنا مي‌شوند و غذاهايي را كه دوست ندارند، مورد علاقه‌شان قرار مي‌گيرد. با اين وجود اين روند مي‌تواند براي كودكي كه به شدت به دچار نوترسي است دشوارتر باشد.
آنها افزودند، ارائه رهنمودهايي در روش‌هاي موثر غذا دادن و اصلاح ساير عوامل موثر محيطي مي‌تواند آثار منفي نوترسي را در تغذيه كودكان به حداقل برساند.
اين مطالعه در شماره اوت ‪ ۲۰۰۷‬مجله آمريكايي "‪of Clinical Nutrition‬ ‪ "American Journal‬منتشر شده است.

 
 

بيماران قلبى ماست نخورند
اين ميوه قرمز رنگ ملس‌!
هشدار نسبت به مصرف شير

 
   
 
 
     
   
     
     
    ::  تماس با ما  ::  معرفی ما  ::
کليهء حقوق متعلق است به روزنامهء هموطن سلام. ۱۳۸۷ - ۱۳۸۳
طراحی و اجرای سايت : شرکت به نگار