
يك پروفسور دانشگاه آلبرتا اعلام كرد: قهوه ميتواند هوشياري ذهني شما را تقويت كند و تاثير آرام بخش روي ضربان قلبتان داشته باشد.
مايكل كندي با ارائه نتايج مطالعات خود خاطرنشان كرد: به علاوه يك فنجان بزرگ قهوه بيش از حد كافي داراي كافئين مورد نياز براي بروز اين تغييرات است.
كندي و تيم تحقيقاتي وي بررسي كردند؛ چطور 10 زن شركت كننده در آزمايشات كه روزانه قهوه مينوشيدند و 10 زن ديگر كه كمتر از دو نوبت در هفته قهوه مصرف ميكردند، تحت تاثير قرار ميگيرند.
اين تحقيقات با اندازه گيري ضربان قلب، فشار خون، هوشياري و توانايي انجام يك تست ذهني مشكل پس از مصرف 350 ميلي ليتر قهوه، انجام گرفت.
زناني كه تحت مطالعه قرار داشتند در گروههاي سني بين 18 تا 37 ساله بودند. نتايج اين پژوهش در آخرين چاپ نشريه«تحقيقات تغذيه» به چاپ رسيده است.
در اين پژوهش پس از مصرف وعده معمولي صبحانه از شركت كنندگان درخواست شد كه به طور منظم يك فنجان قهوه حاوي تقريبا 140 ميلي ليتر كافئين بنوشند.
پس از گذشت 50 دقيقه به طوري كه قهوه مصرف شده جذب بدن شود، شركت كنندگان در هر دو گروه دو تست لغت را تكميل كردند. قبل و بعد از آزمايش، ضربان قلب، فشار خون و سطح هوشياري اين افراد اندازه گيري شد.
نتايج آزمايش نشان داد: هوشياري افرادي كه به طور منظم قهوه مصرف مي كردند افزايش يافته بود. اما از طرفي پژوهشگران هشدار ميدهند؛ كافئين، فشار خون را بالا ميبرد و براي مبتلايان به فشار خون بالا مصرف آن توصيه نميشود.
|