
نتايج يك تحقيق جديد كه در كانادا صورت گرفته نشان داده است: رژيمهاي غذايي حاوي فيبر فراوان براي افراد ديابتي مضر هستند.
پژوهشگران در اين تحقيق دريافتهاند كه مصرف لوبياها، نخودها، پاستا، عدس و برنج آب پز براي كنترل ديابت نوع دوم و پيشگيري از خطرات حمله قلبي بهتر از رژيمهاي غذايي حاوي فيبر فراوان مانند غلات و نان سبوس دار است.
اين پژوهش جديد با عنوان «تاثيرات يك شاخص اندك گليسميك يا يك رژيم غذايي با فيبر غلاتي زياد روي ديابت نوع دوم: يك آزمايش با انتخاب تصادفي» منتشر شده است.
بر اساس نتايج اين پژوهش، مواد غذايي كه در بالا نام برده شده مانند حبوبات و پاستا براي كنترل گليسميك ديابت نوع دوم و فاكتورهاي خطرزاي مربوط به بيماريهاي قلبي و عروقي بهتر از مواد غذايي حاوي فيبر زياد هستند.
پروفسور ديويد جنكينز، استاد بيمارستان سنت مايكل در تورنتو كه سرپرستي اين مطالعه را برعهده داشته ميگويد: تحقيق اخير از اهميت بالايي برخوردار است؛ چرا كه آمارها نشان ميدهد نرخ ابتلا به ديابت نوع دوم به احتمال زياد تا 20 سال آينده دو برابر افزايش خواهد يافت.
شاخص گليسميك مقياسي براي محاسبه ميزان گلوكز خون است و رژيم غذايي با شاخص گليسميك پايين در واقع حاوي مواد غذايي است كه ميزان گلوكز كمتري دارند.
در اين تحقيقات پروفسور جنكينز و دستياران وي روي 210 بيمار مبتلا به ديابت نوع دوم مطالعه كردند.
|