نقش موثر مولتي ويتامين‌ها در پيشگيري از نابينايي‌
جام جم , چهارشنبه 5 تير 1387 - ساعت 17:03

مصرف بيش از سه نوبت ميوه در روز مي‌تواند خطر بروز مشكلات چشمي را تا 36 درصد كاهش دهد.

 

نتايج تحقيقات جديد نشان داده است كه مصرف مولتي ويتامين‌‌ها مي‌تواند در پيشگيري از كاهش قدرت بينايي و يا نابينايي موثر باشد. بر اساس نتايج مطالعات اخير، هر چند جراحي براي برخي از بيماران يك راه حل به شمار مي‌آيد اما با تشخيص زودهنگام پيشگيري نيز امكان پذير است.
به گزارش ايسنا، آمارها حاكي از آن است كه در حال حاضر بيش از 30 ميليون فرد بزرگسال بالاي 40 سال به انواع مختلفي از بيماري‌هاي چشمي چون آب مرواريد، گلوكوم يا آب سياه و نارسايي چشمي ناشي از ديابت مبتلا هستند كه به همين خاطر در معرض خطر از دست دادن بينايي خود قرار دارند. اين وضعيت روز به روز وخيم‌تر مي‌شود و طبق پيش بيني‌ها ظرف 30 سال آينده شمار مبتلايان دو برابر خواهد شد.
به گفته متخصصان ؛ انواع مولتي ويتامين‌ها بويژه روي، ويتامين A ‌و C ، بتاكاروتن و آنتي اكسيدان‌ها مي‌توانند در اين زمينه نقش كمك كننده داشته باشند. اگرچه چند نوع ويتامين ، ماده معدني و ساير مواد مغذي هستند كه به طور خاص براي سلامت چشم‌ها مفيد مي‌باشند ، مانند ويتامين‌هاي A ، C ، D ، بتاكاروتن ، روي ، ساير آنتي ‌اكسيدان‌ها و لوتئين، در مجموع داشتن چشم‌هاي سالم به بهره مندي از سلامت و بهداشت مناسب وابسته است.
براي مثال ديابت يك عامل مهم در بروز بيماري‌هاي چشمي است در حالي كه داشتن يك رژيم غذايي سالم همراه با ويتامين‌هاي ب كمپلكس بويژه ويتامين 3 B‌مي‌تواند تاثير پيشگيرانه قابل توجهي داشته باشد. ابتلا به بيماري تحليل نقطه زرد، با كمبود ويتامين A و گلوكوم با كمبود تيامين (ويتامين1 B و12 B)در ارتباط است.
در واقع تاثير ويتامين‌ها در حفظ سلامت چشم تا حدي است كه برخي از كارشناسان معتقدند كه حتي فقدان يك ماده مغذي نيز مي‌تواند باعث بروز نارسايي‌ها و مشكلات بينايي شود. به اين ترتيب مصرف مولتي ويتامين‌ها به جز آن دسته كه تنها براي مراقبت از چشم تجويز مي‌شوند، مي‌تواند براي حفظ بينايي موثر باشد.
از سوي ديگر، متخصصان انستيتو ملي رويال نابينايي در انگليس با اعلام نتايج تحقيقات اخير خود هشدار دادند كه چاقي نيز يك فاكتور اصلي و مهم در از دست دادن بينايي است.
پژوهشگران همچنين تاكيد مي‌كنند كه مصرف ميوه‌ها نيز در حفظ سلامت چشم‌ها و بينايي تاثير بسزايي دارد؛ به طوري كه مصرف بيش از سه نوبت ميوه در روز مي‌تواند خطر بروز مشكلات چشمي را تا 36 درصد كاهش دهد.




روزنامهء هموطن سلام http://www.hamvatansalam.com
آدرس خبر : http://www.hamvatansalam.com/news106274.html