پژوهشگران توصيه ميكنند كه مواد غذايي غني از پتاسيم براي پايين آوردن فشار خون مفيد و موثر هستند.
تحقيقات نشان ميدهد كه افزايش مقدار پتاسيم در رژيم غذايي ميتواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را كاهش داده و هم چنين فشار خون افرادي را كه در حال حاضر با اين مشكل مواجه هستند را كاهش دهد.
دو پژوهشگر آمريكايي ميگويند كه بر اساس آمار دريافتي فشار خون بالا مهمترين دليل مراجعه مردم اين كشور به مطبهاي دكتر و تجويز دارو در آمريكا است. اين گزارش در مجله «فشار خون بالاي كلينيكي» در ماه جاري منتشر شده است.
دكتر مارك سي . هوستون از دانشگاه واندربيلت و دكتر كارن جي . هارپر از انجمن پزشكي هارپر در ناش ويل هم چنين خاطرنشان كردند كه تصور ميشود مصرف متعادل و سالم پتاسيم يكي از دلايلي است كه بواسطه آن گياه خواران و جوامع منزوي به ميزان بسيار كمتري نسبت به ساير افراد به بيماريهاي قلبي دچار ميشوند.
جوامع منزوي كه رژيمهاي غذايي حاوي سديم پايين و ميوه و سبزي بسيار زيادي دارند و پتاسيم بالايي دريافت ميكنند، احتمال ابتلا به فشار خون بالا، يك درصد است.
در مقابل در جوامع صنعتي كه مردم از مواد غذايي فرآوري شده و مقادير زيادي سديم رژيمي استفاده ميكنند، از هر سه نفر يك تن به فشار خون بالا مبتلا است.
به گفته متخصصان؛ در حال حاضر رژيم غذايي مردم آمريكا حاوي سديم بسيار بالا است و در عوض مقدار پتاسيم آن بسيار پايين است كه اين امر منجر به افزايش شمار مبتلايان به فشار خون بالا در اين كشور شده است. به اين ترتيب پژوهشگران پس از بازبيني نتايج مطالعات خود به اين نتيجه رسيدند كه اگر مقدار پتاسيم در رژيم غذايي مردم افزايش يابد تعداد افراد بالغ مبتلا به فشار خون بالا به ميزان بيش از 10 درصد كاهش خواهد يافت.
گفتني است كه در سال 2006، انجمن قلب آمريكا دستورالعملهاي جديدي مبني بر مصرف 6/4 گرم پتاسيم در روز صادر كرد.
هم چنين برخي از مطالعات نشان ميدهد كه رژيمهاي غذايي حاوي روزانه حداقل 500 تا هزار ميليگرم منيزيم و بيش از 800 ميلي گرم كلسيم در روز ميتواند به كاهش فشار خون و پيشگيري از ابتلا به فشار خون بالا كمك كند.
|