پژوهشگران مي گويند هرچند نخوردن صبحانه ميزان دقت نوجوانان و جوانان را در سر کلاس درس کاهش ميدهد، اما از دست دادن اين وعده مهم غذايي آثار متفاوتي در دختران و پسران نوجوان ايجاد مي کند.
بررسي هاي محققان دانشگاه اولم نشان داده است که پسران هنگامي که وعده غذايي صبحانه را از دست ميدهند در وضعيت روحي بدتري قرار مي گيرند و تاثير منفي بر حافظه ديداري- فضايي آنها مي گذارد.اما در مورد دختران اينگونه نيست.
محققان براي بررسي تاثير خوردن صبحانه بر يادگيري در محيط طبيعي دانش آموزان، صد و چهار دانش آموز سيزده تا بيست ساله مدرسه شبانه روزي را بررسي کردند. نيمي از آنها در اولين روز تحقيق صبحانه استاندارد صرف کردند و نيم ديگر صبحانه نخوردند. بعد از آن از هر دو گروه چندين آزمون عملکرد ادراکي گرفته شد.
يک هفته بعد گروه اول از صبحانه خوردن منع شدند و گروه دوم صبحانه خوردند و آزمون ها تکرار شد.
اين مطالعه نشان داد خوردن صبحانه هيچ تاثيري در توانايي حفظ توجه دانش آموزان نداشت، اما همه دانش آموزان بعد از خوردن صبحانه احساس هشياري بيشتري مي کردند.
پسران وضعيت روحي بهتري بعد از خوردن صبحانه پيدا کردند. آنها همچنين در آزمونهاي حافظه ديداري فضايي عملکرد بهتري داشتند.
جالب تر آنکه اگر صبحانه در کنار ساير دانش آموزان يا اعضاي خانواده صرف شود، اين تعامل اجتماعي هشياري را بالا مي برد. هشياري نيز براي انجام موفقيت آميز وظايف ادراکي ضروري است.
محققان خواستار انجام تحقيقات بيشتر در زمينه تفاوتهاي جنسيتي در اين زمينه شدند.
مشروح اين يافته ها در شماره ماه اوت مجله “Pediatrics” منتشر شده است.
|