کمبود ويتامين D و خطر شکستگي استخوان
سلامتیران , شنبه 16 شهريور 1387 - ساعت 15:07

به گفته اين محققان هر چه ويتامين D در بدن زنان بيشتر باشد خطر شکستگي استخوان ران در آنها کمتر است.

 

پژوهشگران مي‌گويند کمبود ويتامين D مي‌تواند خطر شکستگي استخوان ران را در زنان تا 70 درصد افزايش دهد.
محققان تاکيد مي‌کنند براي دريافت کافي ويتامين D افراد بايد بيشتر در معرض نور آفتاب قرار بگيرند تا پوست بدنشان اين ويتامين را بسازد.
پس از بررسي 15 ساله محققان دانشگاه پترزبورگ ارتباط آشکار ميان کمبود ويتامين D و شکستگي استخوان ران را نشان مي‌دهد. به گفته اين محققان هر چه ويتامين D در بدن زنان بيشتر باشد خطر شکستگي استخوان ران در آنها کمتر است.
محققان پس از بررسي 800 زن 50 تا 79 ساله و پيگيري آنها به مدت 9 سال خطر شکستگي استخوان ران را در آنها دريافتند، خطر شکستگي استخوان ران با هر 25 نانومول کاهش در ميزان ويتامين D تا 33 درصد افزايش مي‌يابد. زناني که داراي کمترين ميزان ويتامين D هستند تا 71 درصد بيشتر در معرض خطرند.
شکستگي استخوان ران يک حادثه ناگوار براي افراد سالخورده است. در واقع 50 درصد از افرادي که دچار شکستگي ران مي‌شوند در بيمارستان بستري مي‌شوند و حتي 20 درصد در سال اول بعد از شکستگي به دليل ابتلا به عوارضي مانند آمبولي ريوي به دنبال شکستگي جان خود را از دست مي‌دهند.




روزنامهء هموطن سلام http://www.hamvatansalam.com
آدرس خبر : http://www.hamvatansalam.com/news112521.html