آخرين و تازهترين مطالعات نشان ميدهند كه ويتامين D علاوه بر مزاياي شناخته شده قبلي، از اعضاي حياتي بدن محافظت ميكند.
پژوهشگران پس از بررسي اخير تاييد كردند؛ ويتامين D كه زماني براي پيشگيري از راشيتيسم و پوكي استخوان مفيد شناخته شده بود، هم اكنون معلوم شده است كه يك فاكتور اصلي و كليدي براي حفظ سلامت كل بدن است.
آنتوني نورمن، كارشناس تغذيه از دانشگاه كاليفرنيا ريورسايد خاصيت بالقوه اين ويتامين را در كنترل و تنظيم انسولين از طريق تنظيم عملكرد پانكراس و نيز تنظيم فعاليت قلب و فشار خون و قدرت ماهيچهاي و فعاليت مغز، شناسايي كرده است.
تحقيقات نشان داده است كه كمبود ويتامين D ميتواند روي 36 عضو مختلف بدن مانند مغز استخوان، سينه، روده كوچك، روده بزرگ، كليهها، ريهها، پروستات، شبكيه، پوست، معده و رحم تاثير بگذارد.
در حال حاضر ثابت شده است كه كمبود يا فقدان اين ويتامين باعث كاهش توان ماهيچهاي، افزايش خطر زمين خوردن و افزايش خطر ابتلا به سرطانهاي مهم مانند راست روده ، پروستات و سينه ميشود.
نورمن تاكيد كرد: هر روز بيش از گذشته براي پژوهشگران در حوزه تغذيه آشكار و مسلم ميشود كه ويتامين D اساسا با بروز برخي از بيماريهاي مهم در ارتباط است.
اين مقاله در مجله آمريكايي تغذيه كلينيكي به چاپ رسيده است.
|