نوشيدن قهوه هنگام صرف ناهار از ابتلا به ديابت جلوگيري مي‌کند
ایسنا , سه شنبه 18 اسفند 1388 - ساعت 15:20

محققان هنوز به علت تاثير نوشيدن قهوه بر کاهش خطر ابتلا به ديابت پي نبرده‌اند اما احتمال تاثير قهوه بر نوع غذاي صرف شده در وعده ناهار وجود دارد.

 

نوشيدن قهوه در هنگام صرف وعده ناهار خطر ابتلا به ديابت را کاهش مي‌دهد.
محققان با بررسي 70 هزار داوطلب زن دريافتند: زناني که با وعده ناهار خود حداقل دو فنجان قهوه مي‌نوشند، 33 درصد کمتر از ديگران به ديابت نوع دو مبتلا مي‌شوند.
نکته جالب در بررسي اخير اين است که نوشيدن قهوه تنها در زمان صرف وعده ناهار منجر به کاهش خطر ابتلا به ديابت مي‌شود.
در مطالعات گذشته نيز شواهدي ارائه شده که نشان مي‌دهد: مصرف قهوه خطر ابتلا به ديابت را کاهش مي‌دهد ولي در خصوص بهترين زمان نوشيدن قهوه اطلاعاتي به دست نيامده است، به علاوه علت تاثير قهوه بر ديابت نامشخص بود.
به منظور کشف رابطه نوشيدن قهوه با کاهش خطر ابتلا به ديابت، محققان سوابق 69 هزار و 532 داوطلب زن را در طي 11 سال مورد بررسي قرار دادند. طيف سني داوطلبان از 41 تا 72 سال متغير بود.
نتايج بررسي‌ها نشان ‌داد: يک هزار و 415 داوطلب به ديابت نوع دو مبتلا هستند. زناني که روزانه حداقل سه فنجان قهوه مي‌نوشيدند، 27 درصد کمتر از ديگران مستعد ابتلا به ديابت مي‌شوند.
سپس محققان با تعيين زمان نوشيدن قهوه دريافتند: نوشيدن قهوه تنها در زمان صرف وعده ناهار منجر به کاهش خطر ابتلا به ديابت نوع دو مي‌شود و خطر ابتلا به اين نوع ديابت در زناني که در هنگام وعده ناهار بيش از يک فنجان قهوه مي‌نوشند، حدود 33 درصد کاهش مي‌يابد. در ميان انواع قهوه‌ها نوشيدن قهوه تلخ موثرتر از نوشيدن قهوه مخلوط با شير تشخيص داده شد.
محققان هنوز به علت تاثير نوشيدن قهوه بر کاهش خطر ابتلا به ديابت پي نبرده‌اند اما احتمال تاثير قهوه بر نوع غذاي صرف شده در وعده ناهار وجود دارد.




روزنامهء هموطن سلام http://www.hamvatansalam.com
آدرس خبر : http://www.hamvatansalam.com/news147921.html