این گروگانگیری یکی از موارد متعددی است که طی چند ماه گذشته روی داده و به نظر میرسد آمار گروگانگیری و آدمربایی رو به افزایش گذاشته است. در این میان کارشناسان معتقدند انگیزههای مالی و انتقامجویانه ازجمله عواملی است که افراد را به سوی ارتکاب این جرم سوق میدهد و هر چند قانون مجازات سنگینی را برای آدمربایی در نظر گرفته است؛ اما مجرمان بدون توجه به عواقب عمل خود باز هم مرتکب چنین جرایمی میشوند.
عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفتوگو با «هموطن» در رابطه با مجازات آدمربایی گفت: طبق قانون آدمربایی با هر انگیزهای که انجام شود جرم محسوب و مجرم مشمول 5 تا 15 سال زندان میشود.
وی افزود: در ماده 621 قانون مجازات اسلامی آمده است هر کسی به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگر به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط دیگری شخصی برباید یا مخفی کند به حبس از 5 تا 15 سال محکوم خواهد شد.
این وکیل دادگستری در رابطه با عواملی که باعث در نظر گرفته شدن اشد مجازات برای آدمربایان میشود، توضیح داد: آدمربایی مسلحانه یا ربودن فرد با استفاده از وسیله نقلیه، آسیب رساندن جسمی یا معنوی به شخص ربوده شده یا ربودن افراد زیر 15 سال از عواملی است که باعث میشود حداکثر مجازات برای آدمربایان در نظر گرفته شود.
خرمشاهی در ادامه خاطرنشان کرد: آدمربایی ازجمله جرائمی است که اقدام برای ارتکاب آن نیز حتی اگر فرد در نهایت مرتکب چنین کاری نشود، جرم محسوب میشود و قانون برای آن بین 3 تا 5 سال مجازات در نظر گرفته است.
وی مفاد ذکر شده در ماده 25 قانون مجازات اسلامی را از عوامل تخفیف مجازات در جرم آدمربایی دانست و تصریح کرد: طبق این ماده اگر آدمربا سابقه محکومیت قطعی به مجازاتهای حد، قطع یا نقص عضو، حبس بیش از یک سال در جرائم عمدی، جزای نقدی به مبلغ بیش از 2 میلیون ریال یا سابقه محکومیت قطعی 2 بار یا بیشتر به علت جرائم عمدی و به هر میزان نداشته باشد مشمول تخفیف مجازات میشود.
این حقوقدان خاطرنشان کرد: از سویی اگر دادگاه با ملاحظه وضع اجتماعی و سوابق زندگی محکوم و اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم شده است، اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را مناسب نداند میتواند به مجرم تخفیف دهد.
|