
| کودک آزاری حاصل افزایش نرخ خشونت در جامعه است |
| چهارشنبه 31 فروردين 1384 - ساعت 13:37 |
یک مدرس جرم شناسی گفت: افزایش نرخ کودک آزاری تابعی از افزایش نرخ خشونت در رفتارهای اجتماعی هر جامعه است. |
دکتر حسین غلامی استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: اگر آمار کودک آزاری در حال افزایش است باید در پی راهکارهایی برای رفع خشونت در جامعه بود چرا که کودک آزاری یک شاخص هشدار دهنده در حیات اجتماعی است و باید ریشههای آنرا مورد تحقیق قرار داد. غلامی درباره دلایل کودک آزاری گفت: اگر برای کودک در نظام اجتماعی، خانوادگی و حقوقی، وجود و شخصیت مستقل قائل نباشیم، کودک را مانند ابزاری در دست خود احساس میکنیم و تصور میکنیم به هر ترتیبی که خواستیم میتوانیم او را شکل دهیم. وی افزود: این نوع نگرش موجب میشود کودکی که به شکل دلخواه والدین در نیاید با ابزارهای خشن تنبیه جسمی و روحی مواجه شود. غلامیتاکید کرد: در حال حاضر یکی از موثرترین راه حلها،حمایت قانون از حقوق کودکان است زيرا نظام حقوقي میتواند با در نظر گرفتن شخصیت مستقل کودک و شناسایی حقوق وي مانند برخی مزایا مانند حمایت ویژه برای کودک، آنها را از هر گونه تعرضی مصون بدارد. این استاد دانشگاه اظهار داشت: امروز کودک در نظام حقوقی – کیفری ایران به مثابه کالایی برای پدر یا جد پدری تلقی میشود و در صورت ارتکاب قتل نسبت به کودک مانند دیگران مجازات نمیشود، چنین تبعیضی در تقسیمات حقوقی آثار فاجعه آمیزی را به دنبال دارد که امروز شاهد آن هستیم. وی از نبود نظارت بر کیفیت نگهداری و تربیت فرزندان از سوی والدین توسط مراجع قانونی ابراز تاسف کرد و گفت: جای تردیدی وجود ندارد که نرخ خشونت در ایران افزایش یافته است و بیدفاعترین افراد جامعه یعنی کودکان بیش از دیگران قربانی این خشونت هستند. این استاد دانشگاه تاکید کرد که در همه جوامع اثبات شده است که کودک بزه دیده امروز نوجوان و جوان بزهکار آینده است. |
| روزنامهء هموطن سلام http://www.hamvatansalam.com |
| آدرس خبر : http://www.hamvatansalam.com/news27720.html |