مردم ژاپن در دادگاه‌های کیفری، قاضی می‌شوند
جام جم آنلاين , دوشنبه 22 خرداد 1385 - ساعت 23:43

قضات حرفه‌ای و 6 نفر از مردم عادی در دادرسی حق مساوی دارند و با بیشترین آرا حکم می‌دهند.

 

براساس سامانه دادگاه جدیدی که از سال 2009 آغاز می‌شود، مردم ژاپن به عنوان قاضی در دادگاه‌های کیفری شرکت می‌کنند.
طبق این سامانه در محاکمه مرحله نخست کیفری سه نفر از قضات حرفه‌ای و 6 نفر از مردم عادی با هم به قضاوت درباره گناهکار یا بیگناه بودن متهمان پرداخته و در صورت مجرم شناخته شدن آنان نوع و سنگینی مجازات را هم تعیین می‌کنند. همچنین قضات حرفه‌ای و 6 نفر از مردم عادی در دادرسی حق مساوی دارند و با بیشترین آرا حکم می‌دهند.
نحوه انتخاب قضات غیرحرفه‌ای به این صورت است که در مرحله نخست، دادگاه برای هر مورد محاکمه از فهرست دارندگان حق رای‌گیری در انتخابات نمایندگان مجلس با قرعه‌کشی، 50 تا 100 نفر را دعوت کرده و از میان آنها 6 نفر را انتخاب می‌کند. هدف: احساسات و شعور سالم جامعه در دادگاه منعکس شود. براساس نظرسنجی انجام شده در سال گذشته، نظر مردم نسبت به نوع و سنگینی مجازات برای آدمکشی از اعدام تا تعلیق مجازات متفاوت بوده اما نسبت به قضاوت قضات حرفه‌ای برای هر جرمی مجازات سنگین‌تری را خواستار شده‌اند. همچنین به قضات غیر حرفه‌ای، حقوق، هزینه‌های رفت و آمد و اقامت از طرف دادگاه پرداخت می‌شود. با این سامانه جدید، انتظار می‌رود که هم دادستان و هم وکیل در محاکمه خود با زبان ساده‌تر به اثبات جرم یا دفاع متهمان بپردازند و مراحل کاری دادرسی شفاف‌تر شود. در عین حال به دلیل اینکه دادگاه نمی‌تواند مردم را برای مدت طولانی نزد خود نگه دارد، در نظر دارد محاکمه را طی سه روز به پایان برساند.




روزنامهء هموطن سلام http://www.hamvatansalam.com
آدرس خبر : http://www.hamvatansalam.com/news61902.html