
متخصصان تغذيه معتقدند كه شيوههاي زندگي امروزي ما زمينه افزايش بروز چاقي را در كودكان فراهم آورده است.
وقتي از الگو يا شيوه زندگي صحبت ميكنيم، معمولا استفاده فراوان از فستفودها و نيز عدم تحرك كودكان و گذراندن وقت زيادي از اوقات فراغت كودكان در برابر تلويزيون به ذهن خطور ميكند. اگرچه تاثير اين موضوعات در بروز چاقي براي همه ما ثابت شده، ولي عوامل ديگري از زندگي امروزي نيز بايد در اين زمينه مورد توجه قرار گيرد.
مطالعات جديدي كه از سوي پژوهشگران دانشگاه كاروليناي شمالي در آمريكا انجام گرفته نشان داده است كه در دسترس بودن آب براي كودكان در مدرسه به كاهش خطر اضافه وزن در آنها كمك خواهد كرد.
مصرف نوشابهها و نيز آبميوههاي حاوي قند طي دهه اخير در بين كودكان و نوجوانان شيوع قابل توجهي يافته و باعث چاقي آنان شده است. پژوهشگران آلماني در مطالعات جديدي دريافتند: كودكاني كه تشويق به نوشيدن آب در مدرسه ميشوند، در بيش از يكسال، يك سوم كمتر از ساير بچهها دچار اضافه وزن ميشوند.
هرچند مكانيسم چگونگي تاثيرگذاري نوشيدن آب در جلوگيري از افزايش وزن كودكان دقيقا مشخص نيست، به نظر ميرسد كه مصرف آب توسط كودكان در مدرسه باعث كاهش دريافت نوشيدنيهاي شيرين ميشود. مطالعات انجام شده در بزرگسالان نيز نشان داده است كه نوشيدن آب بر متابوليسم اثر داشته و باعث افزايش سوخت و ساز بدن ميشود.
بر همين اساس در بزرگسالان توصيه آن است كه در روز 8 ليوان آب بنوشند. در كودكان اگرچه اين تاثير به اثبات نرسيده ولي قطعا مصرف منظم آب در تنظيم وزن مفيد است. اين كه چه ميزان آب در كودكان بايد طي روز استفاده شود بسته به شرايط محيطي و نيز ميزان فعاليت بدني كودكان متفاوت است. البته توصيه ميشود كه در حين وعده غذايي تا حد امكان از نوشيدن آب پرهيز شود.
|