 به نقل از Science Daily، به گفته محققان دانشگاه کارولینا، در دهه 50 و 60 میلادی عده ای بر این باور بودند که مصرف ویتامین D در دوران بارداری می تواند باعث ایجاد نقص هایی در جنین شود.
در حال حاضر مطالعات نشان می دهد که مصرف ویتامین D در سلامت مادر و جنین مؤثر باشد از قبیل سلامت استخوان ها و عملکرد ایمنی به طوری که مطالعات اخیر نشان می دهند کمبود این ویتامین در دوران بارداری خطر جدی برای سلامت مادر و جنین محسوب میشود.
محققان، 494 زن باردار را طی هفته های 12 تا 16 بارداری به سه گروه تقسیم کرده و مورد مطالعه قرار دادند. گروه اول روزی 400 واحد ویتامین D، گروه دوم روزی 2000 واحد، و گروه سوم روزی 4000 واحد ویتامین D مصرف می کردند.
قابل توجه است که در هیچ یک از این گروه ها عوارض جانبی ناشی از مصرف ویتامین D مشاهده نشد.
نتایج به دست آمده نشان داد زنانی که مقدار بیشتری ویتامین D در طول روز مصرف می کنند زایمان پیش از موعد کم تری داشته و کم تر به عفونت مبتلا می شوند. و بیشترین اثرات مثبت در گروهی مشاهده شد که روزی 4000 واحد از این ویتامین استفاده می کردند. |