|
توصيه روز |
|
|
:: بازار کامپيوتر :: |
|
|
:: نکته آموزشی :: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اقتصاد موسیقی ایران، 50 سال عقبتر از جهان |
| | |
| تعداد اندك سالن، روند طولاني صدور مجوز، رشد اقتصاد موسيقي را دشوار كرده است. | ميراث خبر: اگر چه از نيمه قرن 20 تا كنون بسياري از دولت ها به دليل اتخاذ تدابير مديريتي بر حوزه موسيقي و اجراي طرح هايي جامع به منظور رونق بخشيدن به اقتصاد آن موفق به كسب درآمدهاي چشمگيري از فروش خدمات اين شاخه هنري شده اند در ايران همچنان اقتصاد اين رشته از هنر به دليل موانع جدي روند كندي را طي كرده و تا رسيدن به سطح جهاني، فاصله زيادي دارد.
موانعي چون تعداد اندك سالن ها، روند طولاني صدور مجوز از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سطح نامطلوب اطلاع رساني و تبليغات هم اكنون رشد اقتصاد موسيقي را در ايران با سختي همراه كرده است. اين در حالي است كه به گفته كارشناسان اقتصادي نقش تعيين كننده اين شاخه از اقتصاد هنر در رشد اقتصاد كلان كشور انكار ناپذير بوده و در بحث در آمد زايي مي تواند بسيار موثر عمل كند.
محمد سرير، سخنگوي خانه موسيقي در اين باره مي گويد: اقتصاد هنر نيز چون ديگر شاخه هاي اقتصاد در خلال عرضه و تقاضا شكل مي گيرد و تحقق اين امر، نيازمند سرمايه گذاري، توليد، توزيع و مصرف كالاهاي هنري است.
سرير ميافزايد: هم اكنون چنين نگاهي در سطح موسيقي در بسياري از كشور هاي پيشرفته حاكم شده و تكنولوژي مديريت بر اين فضا به طور مناسب سايه افكنده است. اين در حالي است كه نبود مديريت بر حوزه موسيقي و اقتصاد آن در كشورهاي توسعه نيافته يا در حال توسعه به عنوان يك خلاء جدي وجود دارد.
سخنگوي خانه موسيقي تصريح مي كند: نگاه ويژهاي كه در بسياري از كشورها و از نيمه قرن 20 تاكنون به اين حوزه معطوف شده، آثار مناسب و قطعي را نيز در اين بخش از هنر به دنبال داشته است چنانكه در اين كشورها تقاضا براي خريد و استفاده از آثار هنري افزايش يافته و مبالغ زيادي ارز را متوجه اقتصاد آن كشورها مي كند.
جدايي هنر از پول
باوجود آنكه ايرانيان از گذشته دور هنر را شناخته و همواره با نشانه هايي از آن در ارتباط بودند اما چنين به نظر مي رسد كه در آمد زايي از اين بخش در دوره هاي مختلف مورد بي توجهي قرار گرفته است.
سرير در اين باره مي گويد: در ايران هنر در وجه معنوي آن مطرح بوده و نگاه سنتي به هنر محدوده تجمع سرمايه و بهره برداري ها را تنها در حد نيازهاي معيشتي تعريف كرده است. چنانكه در فرهنگ ايراني اين ديدگاه كه هنرمند نبايد متمول بوده نگاه اقتصادي به هنر داشته باشد، به طور جدي وجود دارد.
اگر چه برخي بر اين باورند كه نگاه اقتصادي در حوزه هنر و موسيقي مي تواند بسياري از ارزش ها را از ميان برده و به توليد آثار بازاري بيانجامد اما به گفته كارشناسان حوزه موسيقي، هرچند نگاه صرف اقتصادي به هنر و موسيقي پيامد هاي مطلوبي را به دنبال ندارد اما زير ساخت هاي معنويي كه هنرمند با اتكا آنها اقدام به خلق اثري ميكند باعث ماندگاري و تكرار آن شده و اين استمرار به خودي خود قابليت درآمدزايي دارد.
سخنگوي خانه موسيقي مي گويد: خلق آثار هنري پرمخاطب بسيار مهم است و اين كه پديد آورنده اثر در خطي حركت كند كه ضمن حفظ ارزش هاي معنوي پاسخگوي نيازهاي مخاطب هم باشد از جايگاه ويژه اي در ارتقا سطح اقتصاد برخوردار است.
هنرمند امنيت اقتصادي مي خواهد
رونق اقتصاد موسيقي و ديگر رشته هاي هنري علاوه بر آنكه در سطح كلان كشور به طور عمده موثر است در ابعاد ديگر اجتماعي نقش تعيين كنندهاي را ايفا مي كند چرا كه به واسطه رونق اين عرصه زندگي معيشتي خالقان آثار هنري و دستاندركاران حوزه موسيقي نيز تحت تاثير قرار مي گيرند.
سرير در اين باره مي گويد: امنيت اقتصادي زمينهساز تولد انگيزه هاي بيشتر در آفرينندگان آثار به شمار مي رود. در صورتي كه فعالان اين عرصه به لحاظ اقتصادي و اجتماعي در شرايط مناسبي قرار گيرند و دغدغه هاي كمتري را براي رفع نيازهاي خود و خانواده هايشان در سر داشته باشند مي توانند با فراغ خاطر به نوآوري و خلق آثاري بپردازند كه در جذب مخاطب موفق تر عمل كنند.
وي تاكيد مي كند: بر همين اساس مي توان صراحتا گفت كه هنرمند در تمامي رشته ها و از جمله موسيقي با اتكا به امنيت اقتصادي پله هاي رشد و ترقي را طي كرده و همسو با شكوفايي اقتصاد كلان كشور گام برمي دارد.
ناشران موسيقي در ركود اطلاع رساني گم مي شوند
ركود اقتصاد موسيقي در ايران كه زاييده مجموعهاي از عوامل نامطلوب است بخش مهمي از اقتصاد هنر و در سطح كلان تر اقتصاد كشور را با نقصانهايي مواجه ساخته كه رفع آنها نيازمند انديشيدن تدابيري همه جانبه از سوي متوليان و اطلاع رساني در سطحي گسترده است.
اگر چه امروزه گردش اطلاعات رونق زيادي يافته، به گونه اي كه به عقيده صاحبنظران مي توان اين برهه زماني را عصر اطلاعات دانست اما دستاندركاران حوزه موسيقي نبود اطلاع رساني و تبليغات مناسب با اهداف اين حوزه را از جمله مشكلاتي عنوان مي كنند كه مانع از شكوفايي اقتصاد آن مي شود.
سخنگوي خانه موسيقي در اين باره مي گويد: با توجه به شرايط كنوني جامعه در هيچ عرصه اي نمي توان نقش تعيين كننده اطلاع رساني را ناديده گرفت. مطبوعات و رسانه هايي چون راديو و تلويزيون با ارائه اطلاعاتي در باره هر فعاليتي ميتوانند مردم را در جريان آن برنامه ها قرار داده و از چگونگي آنها مطلع سازند. اين در حالي است كه در حال حاضر اطلاع رساني و تبليغات در حوزه موسيقي، ضعيف بوده و در حد مطلوب صورت نمي گيرد.
گاه پس از پايان كنسرت ها، برخي از علاقه مندان به وضوح چنين ابراز مي دارند كه به دليل بياطلاعي از برنامه اجرا شده، موفق به تهيه بليط و شركت در برنامه نشده اند. بر همين اساس ميزان گردش پول در اين حوزه به مراتب كاهش يافته و از بازدهي اقتصادي و مطلوب كنسرت ها جلوگيري مي كند.
اجراي كنسرت شجاعت مي خواهد
با بررسي آمار و گزارش ها به سادگي مي توان دريافت كه فعاليت هاي اين حوزه در ايران بسيار كم رنگ تر از ديگر كشورها به ويژه كشورهاي پيشرفته جهان به لحاظ اقتصادي، است.
كارشناسان حوزه موسيقي دليل اين نقصان را كمبود امكاناتي مي دانند كه باعث ايجاد تنگناهايي در عرصه اجراي كنسرت ها شده است.
مكان برگزاري كنسرت موسيقي يا هر برنامه هنري ديگري نقش مهمي در موفقيت آن دارد. هم اكنون باوجود آنكه شهرداري ها سالن هايي را براي برگزاري اين گونه برنامه ها در اختيار دارند اما در مواردي از واگذاري سالن به هنرمندان متقاضي خودداري مي كنند.
تالار حركت كه محل نخستين حضور هنرمنداني چون فرمان فتحعليان و گروه آريان بود و در ميان سالن هايي با گنجايش حدود 400 نفر از شرايطي مناسب برخوردار بوده و بسياري از نيازهاي اين عرصه را رفع مي كرد امروز ديگر سكوت كرده است تنها به آن دليل كه مسئولان شهرداري اين سالن را متعلق به خود مي دانستند نه فرهنگسرا ها. همچنين فرهنگسرا ها نيز كه به لحاظ فرهنگي و موقعيتي مكان مناسبي براي اجراي برنامه هاي موسيقي و حضور علاقه مندان محسوب مي شوند، در را به روي بسياري از متقاضيان اجرا بسته اند و هر از چند گاه صداي سازها و خوانندگان در آن ميپيچد.
برخي از فعالان اين رشته از ديگر مشكلات موجود در راه رونق حوزه موسيقي و به تبع آن اقتصاد اين عرصه را طولاني بودن زمان صدور مجوز عنوان مي كنند. چنانكه به گفته آنها، با آنكه براي دريافت مجوز بايد پيش از 2 ماه از زمان اجرا اقدام كرد اما در بسياري موارد نامشخص بودن تصميم مسئولان براي صدور مجوز تا تنها چند روز مانده به برنامه تمامي اقدامات گروه را تحت تاثير قرار مي دهد. بر همين اساس در صورت صادر نشدن مجوز، ضرر مالي بسياري به گروه وارد شده و نه تنها رشد اقتصادي اين عرصه را مختل مي كند بلكه صرف هزينه هاي بدون بهره، ضررهاي جدي را نيز به گروه و در سطح كلان تر به اقتصاد كلان وارد مي كند.
جايگاه كپي فراموش شده
در بحث تامين نيازهاي اقتصادي هنرمندان و رونق اقتصاد موسيقي حقوق پديدآورندگان آثار در ايران جاي بررسي داشته و نيازمند حضور مراجع قانوني براي برخورد با متخلفاني است كه اين اصل را ناديده مي گيرند از سوي ديگر فرهنگ سازي ميان افراد جامعه به منظور رعايت اين اصل از جايگاه ويژه اي برخوردار است چرا كه با كاهش تمايل افراد به تكثير غير قانوني آثار و استفاده از آنها بدون پرداختن حقوق پديدآورندگان، زمينه هاي گردش پول را بر اساس قابليت هاي سود آوري آن اثر فراهم مي كند.
طي چند سال اخير توزيع نوارهاي كاست و لوحهاي فشرده موسيقي در بازار كه اغلب با قيمت مناسبي صورت مي گيرد تا حدودي نياز امكان استفاده قانوني علاقه مندان از كالاها را فراهم ميكند. اما با اين همه مشاهده مي شود كه افراد بدون توجه به اهميت رعايت قانون كپي رايت و بدون آنكه حتي تكثير يك نوار كاست يا لوح فشرده را تخلف بدانند اقداماتي را در اين رابطه انجام ميدهند. بر همين اساس كارشناسان تاكيد مي كنند فرهنگ سازي و ارتقاء سطح اگاهي افراد نسبت به جايگاه اقتصاد اين حوزه در راستاي پيشرفت كشور بايد به طور جدي مورد توجه دست اندركاران قرار گيرد.
| | | | | | |
|
|
تحليل |
|
|
:: اقتصادی :: |
|
|
:: فناوری اطلاعات :: |
|
|
:: روی خط جوانی :: |
|
|
:: ورزش :: |
|
|
:: فرهنگ و هنر :: |
|
|
:: حوادث :: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|