
مصرف مواد غذايي غني از آنتياکسيدانها ميتواند خطر ابتلا به ديابت را کاهش دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه و طبق تحقيقي که در مجله Nutrition, metabolism & cardiovascular diseases منتشر شده است، بررسيهاي پژوهشگران دانشگاه آتن نشان داده افرادي که غذاهاي غني از آنتياکسيدان مصرف ميکنند کمتر در معرض ابتلا به ديابت قرار دارند. سازمان جهاني بهداشت اعلام کرده است که تا سال 2025 تعداد افراد مبتلا به ديابت 2 برابر خواهد شد. . پژوهشگران در بررسيهاي خود ميزان مصرف غذاهاي حاوي آنتياکسيدان و نشانگان ديابت (گلوکز، انسولين و مقاومت در برابر انسولين) را در هزار داوطلب در يونان زير نظر گرفتند و متوجه شدند افرادي که يک رژيم مديترانهاي که غني از مواد آنتياکسيداني است را دنبال ميکنند کمتر به ديابت دچار ميشوند. ويژگي هاي اصلي رژيم مديترانه اي شامل موارد زير مي شود: * مواد غذايي گياهي فراواني دارد؛ مثل ميوه، سبزيجات، نان ها و ديگر مواد تهيه شده از غلات، سيب زميني، حبوبات و ديگر دانه ها . * غذاها از موادي تهيه مي شود که تازه و فصلي هستند؛ در همان منطقه روييده و کمترين فرايند در حين پخت روي آنها صورت مي گيرد. * ميوه هاي تازه در اين رژيم به عنوان دسر روزانه مصرف مي شوند. شيريني هاي داراي شکر تغليظ شده يا عسل چند بار در هفته مصرف مي شوند. * روغن زيتون از منابع اصلي تامين کننده چربي رژيم است. * محصولات لبني ، خصوصاً پنير و ماست روزانه به ميزان کم يا در حد متوسط مصرف مي شوند. * ماهي و مرغ به ميزان کم يا در حد متوسط مصرف مي شوند. * صفر تا 4 عدد تخم مرغ در هفته مصرف مي شوند. * گوشت قرمز به ميزان کم مصرف مي شود .*رژيم مديترانه اي داراي چربي اشباع کمي است ( کمتر از 7 تا 8 درصد کل انرژي ). در حاليکه چربي 25 تا 35 درصد کل انرژي را در اين رژيم تشکيل مي دهد، يعني بيشتر چربي اين رژيم را، چربي هاي غير اشباع تشکيل مي دهند.
|